Bajky
Cíl: rozvíjet interkulturní, ale i intrakulturní komunikaci, zejména se za–
měřením na spolupráci týmů a srovnávání týmové práce, náhled na vlastní,
ale i odlišnou kulturu. 
Klíčové kompetence: kognitivní kompetence ­ kulturní identita (uvě–
domit si vlastní „kulturní závaží“), uvědomit si vlastní kulturní hodnoty,
normy a tradice; afektivní kompetence ­ empatie (schopnost vžít a vcítit se
do cizích vzorců chování).
Cílová skupina: skupinově, 6–30 účastníků, kteří mohou pocházet
z jedné nebo více kultur; technika je vhodná i k náhledu na firemní kulturu
organizace.
Čas: až 2 × 90 minut podle počtu účastníků a hloubky probíraných té–
mat.
Pomůcky: záznamové archy, volitelně plastové figurky zvířátek, zá–
znam bajky (např. Ezop, La Fontaine).
Postup:
1. Účastníci se rozdělí do skupin po 5–6 členech tak, aby v každé skupině
byli zástupci stejné kultury. 
2. Lektor jim prezentuje bajku, jež může/nemusí mít vztah ke kultuře, ze
které účastníci pocházejí (např. známá bajka O vráně, lišce a sýru...).
Zdůrazní, že bajky, jako forma příběhů, které nesou kulturní hodnoty
a normy chování, mohou výrazně přispět k poznání té které kultury.
3. Zástupci skupin jsou vyzváni, aby zvolili zvířátka (možno vypustit, na–
hradit fotografiemi). Optimálně připadne na každou skupinu cca 5 zví–
řátek. 
4. Skupiny jsou vyzvány, aby vytvořily a na záznamový arch napsaly baj–
ku o zvířátkách, které jejich zástupci zvolili. Zvířátka slouží jako silný
podnět ke koncentraci pozornosti (až 45 minut).
5. Po zapsání zůstává jeden člen skupiny na místě, ostatní členové skupiny
se vymění. Člen–rezident vystupuje jako strážce tradice, který další sku–
pině předává informace o bajce. 
6. Členové skupin vyvozují z (další) bajky pravidla a morální ponaučení,
která se vztahují ke kultuře v jejich kulturní oblasti/organizaci. 
7. Skupiny se obmění podobně jako v bodě 5. 
8. Účastníci po seznámení s bajkou a pravidly formulují příklady každo–
denního života, kde dochází k situacím, které bajka komentuje. 
199
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>